روایت بانوی کارآفرین که با سفالگری بیش از ۱۰۰ نفر را صاحب تخصص کرد

تولیدات صنایع دستی به عنوان مشاغل خرد و با سرمایه اندک و مکانی کوچک، فرصت‌های خوبی پیش روی علاقمندان می‌گذارد تا علاوه بر کسب درآمد، آموزش و اشتغال‌زایی را برای دیگران نیز فراهم کنند.

بانوی کارآفرین سنندجی در گفت‌وگو با نهضت اجتماعی جوانان اظهار کرد: به دلیل علاقه‌ای که از دوران نوجوانی به هنرها و صنایع دستی داشتم، رشته سفالگری را در کارگاه‌هایی از شهر دیگر فرا آموخته و به سنندج آمدم و اکنون ۶ سال است که با تاسیس کارگاه، در این رشته مشغول به کار هستم.

وی افزود: هنرجوهای زیادی در مدت اخیر آموزش دیده، وارد بازار کار شدند و برای خود کارگاه‌هایی ایجاد کردند؛ علاوه بر آن، صنایع قالی‌بافی، سجاده‌بافی و بافندگی از دیگر رشته‌هایی بود که در زمینه صنایع‌دستی آن‌ها را دنبال کردم اما در نهایت به صنعت سفالگری و سرامیک روی آوردم.

وی عنوان کرد: در ابتدا که وارد حوزه ساخت سفال شده بودم، کوره برای پخت سفال‌ها نداشتم و در کارگاه شهر دیگری کارها را تحویل میدادم و چند روز بعد میرفتم و تحویل میگرفتم؛ با ظهور همه‌گیری کرونا، این تردد بین دو شهر بسیار سخت و هزینه‌بر شد از این رو تصمیم شد تا یک کوره خریداری کنم و این محدودیت، من را مجاب به این کار کرد.

آموزش بیش از ۱۰۰ هنرجو در منزل مسکونی به مدت ۵ سال

این بانوی سفالگر ادامه داد: به مدت ۵ سال، آموزش هنرجویان در منزل انجام گرفت و کارهای سفالگری را در منزل انجام دادم اما با افزایش حجم سفارشات و بیشتر شدن هنرجویان، دیگر فعالیت در منزل جوابگو نبود و در سال ۱۴۰۱، کارگاهی را برای انجام کارها و آموزش هنرجویان، اجاره کردم.

وی افزود: در ۶ سال گذشته به بیش از هنرجو، صنعت سفالگری و میناکاری را آموزش دادم که برخی از آنها وارد بازار کار شدند. با تاسیس کارگاه، حجم سفارشات و هنرجویان افزایش یافت.

نهضت جوانان در شبکه‌های اجتماعی:

keyboard_arrow_up